Planujesz rozpocząć prowadzenie własnego biznesu? W takim wypadku konieczna będzie rejestracja spółki. W Polsce jedną z częściej wybieranych form prawnych jest spółka z o.o. Wynika to z tego, że odpowiedzialność za zobowiązania pozostaje najczęściej po stronie podmiotu i w przypadku wspólników jest ograniczona w dużym uproszczeniu do wartości kapitału wniesionego do firmy. Jak wygląda procedura rejestracji? Na co warto zwrócić uwagę zakładając spółkę z o.o.? Dowiedz się więcej właśnie w tym artykule!
Jeśli zlecasz nam założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, to w zdecydowanej większości przypadków proponujemy rejestrację przez s24. W ten sposób cała procedura jest nieco krótsza, wymaga mniej czasu i wykonywana jest za pomocą Internetu. W tej sytuacji dostajesz od nas na początek “Arkusz założenia spółki”. W tym dokumencie trzeba zawrzeć podstawowe informacje na temat Twojej firmy. Przykładowo będzie to m.in.:
Następnie na podstawie arkusza sporządzamy umowę spółki i zajmujemy się zebraniem dokumentacji niezbędnej w celu rejestracji. Dokumenty trzeba wysłać fizycznie do sądu, który odpowiada za wpisanie firmy do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS).
W tym momencie reszta procedur zostaje przekazana do naszej księgowości. Tutaj pierwszym krokiem jest konieczność uzyskania wpisu do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Podmiot zarejestrowany w KRS ma na to 7 dni roboczych. Konieczne jest również przekazanie księgowości pełnomocnictwa do składania dokumentacji i deklaracji elektronicznych, czyli tzw. UPL. Kolejną kwestią jest NIP-8 z terminem 21 dni będącym arkuszem, w którym mówimy o najważniejszych rzeczach związanych ze spółką, takich jak:
SPÓŁKI POLSKIE – dowiedz się więcej na moim kanale (OPIS PO KLIKNIĘCIU)
Oprócz tego podmiot ma 14 dni na złożenie podatku od wniesionego kapitału zakładowego w wysokości 0,5%. Ostatnim tematem jest VAT-R, czyli rejestracja do podatku od towarów i usług, która jednak nie zawsze jest obowiązkowa.
Tutaj warto mieć na uwadze, że firma zostanie zarejestrowana w ZUS automatycznie. Nie ma żadnej konieczności wysyłania dodatkowych dokumentów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Oprócz tego wspólnicy spółki z o.o. i członkowie zarządu nie mają obowiązku ubezpieczeń ZUS z tego tytułu. Wyjątek stanowi sytuacja, kiedy zarząd pełni swoje funkcje na podstawie umów cywilnoprawnych bądź o pracę.
Ponadto, jeśli zaczynasz prowadzić biznes jako wspólnik jednoosobowej spółki z o.o, to tutaj będzie występował obowiązek zgłoszenia się jako płatnik w ZUS. Masz 7 dni od rejestracji na poinformowanie Zakładu Ubezpieczeń społecznych o tym, że będziesz płacił co najmniej składki do ubezpieczenia zdrowotnego.
W takim wypadku, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości – skontaktuj się ze mną. Postaram się odpowiedzieć na Twoje pytania, a następnie zająć formalnościami w Twoim imieniu. Poza obsługą prawną zapewnię Ci również możliwość skorzystania z naszej księgowości na preferencyjnych warunkach. Dzięki temu w sposób kompleksowy przejdziesz całą procedurę zakładania spółki. Zapraszam do kontaktu!
Autor: Dominika Bonczar