Pozyskiwanie inwestorów poprzez ofertę publiczną jest jednym z często wykorzystywanych sposobów na gromadzenie kapitału przez spółki. Obecnie z uwagi na zmiany mające wejść w życie 10 listopada 2023 roku – oferowanie nabycia udziałów w spółce z o.o. bez wyznaczenia konkretnego adresata stanie się zabronione. Osoby, które się na to zdecydują, będą podlegać karom. Więcej na ten temat możesz przeczytać w moim poprzednim wpisie. Jednak co ważne, możliwość ta nadal obowiązuje w przypadku prostych spółek akcyjnych. Na czym polega pozyskiwanie inwestorów w PSA? Jak wykorzystać ofertę publiczną? Dowiesz się właśnie w tym artykule.
Spółkami dedykowanymi do pozyskiwania kapitału są proste spółki akcyjne i spółki akcyjne. Akcje PSA stanowią papiery wartościowe. Oficjalnie prawie zawsze jakikolwiek komunikat, zapraszający do inwestowania, będzie ofertą publiczną. Oczywiście, sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku realizacji tego przedsięwzięcia na mniejszą skalę. Przykładowo za pomocą marketingu szeptanego lub posługiwania się prywatnymi kontaktami niż w porównaniu ze złożeniem faktycznej i oficjalnej oferty publicznej, wypełniającej jej wszelkie znamiona.
Zasadniczo emisję publiczną definiuje się jako komunikat umożliwiający inwestorowi podjęcie decyzji. Obecnie zdecydowana część nowych startupów będzie chciała uniknąć niejako wpadnięcia w jej reżim lub panujące rygory. Wynika to m.in. z konieczności zaangażowania zewnętrznych firm lub kancelarii prawnych. W dużym skrócie oznacza to po prostu o wiele wyższe koszty.
Zgodnie z obowiązującą w tym zakresie definicją oferta publiczna papierów wartościowych oznacza komunikat, skierowany do odbiorcy, w dowolnej formie i za pomocą dowolnych środków, przedstawiający wystarczające informacje na temat warunków oferty i oferowanych papierów wartościowych, umożliwiający tym samym inwestorowi podjęcie decyzji o ich nabyciu lub subskrypcji.
Z praktycznego punktu widzenia według Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), należy tę definicję rozumieć w taki sposób, że aby zakwalifikować dany komunikat jako ofertę publiczną, wystarczy udostępnić za pomocą np. Internetu, prasy lub telewizji wiadomość o podmiocie prowadzącym ofertę oraz jej przedmiocie. Mowa tutaj m.in. o:
Osoby chcące uniknąć reżimu emisji publicznej, czyli wejścia w te regulacje, zachęcam do skupienia się nad drugą częścią komunikatu. Mianowicie, aby nie stanowił on informacji mówiącej wprost o wymienionych punktach. O wiele lepiej będzie, jeżeli uwaga zostanie zwrócona na tym, że poszukiwany jest faktyczny inwestor. Wynika to z faktu, iż rekrutacja inwestora nie jest czynnością zabronioną. Ponadto specyficzne formy jego pozyskiwania są dozwolone po spełnieniu określonych rygorów emisji publicznej. W przypadku, gdy potrzebujesz inwestora do tego, aby udzielił Ci pożyczki lub by zawarł z Twoją spółką umowę inwestycyjną – nie będzie to emisja publiczna papierów wartościowych. Dopiero w sytuacji, gdy zaoferowałby je w zamian za inwestycję, można by było właśnie to tak nazwać.
Co ważne, już od 2019 roku za ofertę publiczną traktuje się komunikat, który jest skierowany do co najmniej dwóch osób. W przypadku, gdy chcesz lub musisz wejść w emisję publiczną – możesz to zrobić. Jednak konieczne będzie w tym zakresie spełnienie kilku istotnych warunków. Wobec tego, jeśli masz jakiekolwiek pytania – skontaktuj się ze mną. Umówimy spotkanie i wspólnie doprecyzujemy niezbędne szczegóły. Ponadto zajmę się wszelkimi formalnościami w Twoim imieniu. Zapraszam do kontaktu.
Autor: Dominika Bonczar